Om meg

Bildet mitt
En fyr som er bare middels interessert i det meste, men veldig interessert i noen få ting.

24. mars 2010

Strømsparingsguide, veldokumentert!

En dag jeg var i butikken så ble jeg og en kompis stående å se på ei hylle med lyspærer, og vi ble stående å diskutere temaet energisparing og økonomien rundt dette. Dermed ble det så jeg handla inn en haug sparepærer, og her er en guide jeg håper blir nyttig til bloggens lesere sånn at dere også kan gjøre det samme, alle bekker små osv.


Jeg prøvde å få tatt en del bilder under veis, men kvaliteten ble ikke all verden, men jeg tror de er greie nok.
Først tok jeg et bilde av lampa med de gamle typen pærer, disse var da av glødetrådtypen med en wattstyrke på 40.
Disse genererer mer varme enn lys, så som dere ser så trivest fluene ganske godt..
Bilde med blitz
Bilde uten blitz
Jeg startet det hele med å fjerne dekselet som gjemmer lyspærene, her vises det at det er to pærer, altså totalt 80W bak denne "kuppelen".
Bilde med blitz
Bilde uten blitz
                                     
Denne jobben er nok best å gjøre i dagslys når lyset ikke trenger å stå på, for som sagt så utvikler disse pærene mye varme.. Selve demonteringen av pærene er litt tricky, siden du må vite forskjell på å skru mot venstre og høyre, evt mot klokka og med klokka, noe som mange sliter litt med..
Det lønner seg i dette tilfellet å bytte en og en pære, for om du skrur ut begge så blir det køl mørkt, og eneste måten å finne hvor pærene skal skrus i er å stikke fingrene inn i soklene, og det trenger ikke nødvendigvis å bli noen suksess..
Merk at her har jeg altså skrudd mot venstre for å få ut en pære, eller mot klokka, eller mot sola..
Bilde med blitz
Bilde uten blitz
Her har jeg da skrudd i den første av sparepærene, etter litt knoting og fikling fant jeg her ut at jeg måtte skru motsatt, altså mot høyre, eller med klokka, eller med sola.. På plass kom den vertfall..
Her er et bilde med blitz
Og bilde uten blitz, lysstyrken på disse to pærene, altså gammel pære kontra ny pære ser ut til å være ganske lik..
Når jeg nå skulle bytte den andre pæra så gikk ting mye lettere siden jeg allerede visste hvordan jeg skulle skru for å få den ut..
Bilde med blitz
Bilde uten blitz
Montering av den siste pæra gikk også ganske smertefritt, så fort jeg huska at jeg her skulle skru mot høyre for å få den på plass, eller skru den med klokka, eller med sola..
Bilde med blitz
Bilde uten blitz
Og her har jeg fått montert på beskyttelses"kuppelen" igjen også. Ble da ikke så verst..
Bilde med blitz(legg merke til at det her er mindre fluer pga at disse pærene utvikler mye mindre varme enn de gamle)
Bilde uten blitz
Her er et bilde av de nye pærene i pakningen, jeg gikk for kvalitetspærer fra det anerkjente merket Philips. Det finnes mye billig ræl også, men jeg har lest meg opp på diverse forum og funnet ut at disse skal være noe av det beste som finnes.
Og her er et bilde av en gammel og ny pære, den gamle pæren til høyre og den nye til venstre, og helt til venstre så er den siste sparepæra i innpakningen sin.
Til slutt litt om regnestykket..

Regnestykket jeg her har satt opp har ikke tatt hensyn til nettleie eller innkjøpspris på pærene. Dette er altså kun ren gevinst på kilowattimene OM strømprisen har en pris på 60øre pr kWt.
Grunnen til at innkjøpsprisen ikke er tatt med er at en må nok bytte de gamle glødepærene oftere, så jeg har her tatt høyde for at den totale innkjøpsprisen ville blitt den samme.

Og husk, dette regnestykket er beregnet på 2 -TO- pærer på 40W som blir byttet ut med 2 -TO- Sparepærer på 8W hver, altså en total Wattbesparelse på 64W på 1 -ETT- lyspunkt.
Her en screenshot av regnestykket i Microsoft Excel
I tillegg kom jeg til å tenke at.. 4t i snitt er kanskje litt lite? Mange liker jo å ha på lys ganske mye mer enn det selv på sommern, så jeg økte timeantallet i det samme regnestykket, og da ser vi at sparebeløpet fortsetter å stige, dette vil ingen ende ta!!


Så moralen må da bli at om du vil spare mye strøm og mye penger, så kjøp sparepærer og la lyset stå på mest mulig!
For oss som skrur av lyset i rom vi ikke er i, men som allikevel vil ha varmere vintre og har gjennomskuet klimabløffen for lengst, kan man selvfølgelig lese guiden omvendte veien! Men husk å løpe til nærmeste sjappe og kjøpe et godt lager av disse gamle 'ordentlige' pærene, for de blir vanskelige å få tak i med tiden.

2 kommentarer:

  1. OMG! Dette er ikkje berre ein straumsparingsguide! Dette er jo ein guide til å skifte lyspærer. Liksom. For oss svake kvinner som ikkje kan det og som ikkje har ein mann til å gjere det for oss! Du er så smart! *klem*

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Hadde jeg fått vite hvordan jeg skulle skifte lyspærer for halvannet år siden, hadde jeg ikke slitt så mye på hybelen.. ;) Men sparepære er konge! Sparedusj og for den saks skyld...

    SvarSlett