Om meg

Bildet mitt
En fyr som er bare middels interessert i det meste, men veldig interessert i noen få ting.

28. mars 2010

To "filmanmeldelser".. 2012 og The hurt locker

Ja, jeg velger å bruke "anmeldelser" i anførselstegn fordi jeg syns ikke den ene filmen fortjener å bli anmeldt, den bør bare slaktes fra ende til annen, og sånn er det med den saken..

Og vi kan jo starte med slaktet, og filmen det er snakk om heter 2012. Dette er en film som er blitt  hypet opp veldig, folk har snakket om fantastiske effekter og historisk lydspor. Og for å ta det siste først, joda, lydsporet lager totalt insomnia i heimen det, ting lå ikke i ro på salongbordet når det skjedde ting på skjermen. Men når alt annet svikter totalt, når filmen suger så jævlig eselrævhår at den får selveste Bill Clinton til å se ut som en asiatisk animé-jomfru som spiser markjordbær fra et halmstrå, nei da kan de bruke det lydsporet til å.. ja jeg vet ikke om det lar seg gjøre å tørke seg i ræva med et lydspor, men OM det lar seg gjøre, så bør de gjøre akkurat det! For effektene er repetitive, det er de samme effektene som går igjen i hele filmen, og greit nok at dette er litt fantasifilm eller hva de vil kalle det, men den er filmet og laget som om vi skal kunne ta den for "god fisk", altså at vi skal bli oppslukt og føle at "whoooaaaah, det der var jammen nærme!!", men når alt i hele filmen ser syntetisk og uekte ut, og for å ta et eksempel så kan vi se på selve flyscenene når de først skal ta av med den lille cessnaen eller hva faen det er, og når bakken under de bare da forsvinner i avgrunnen.. WOW, eller ikke.. OM verden forsvant under deg på den måten så ville det generert en så massiv, eller stikk motsatt av massiv, et komplett vakuum under deg slik at oppdrift til å fly ville vært ikkeeksisterende. I tillegg er ALLTID katastrofen bokstavelig talt i hælene på Kusac, hvert eneste sekund vi er i en actionsekvens i filmen så revner jorda helt til hælene på'n slik at han nesten holder på å snuble i det hele tiden..
Nei fy faen, noe så skuffende, og i tillegg til å være en totally fucked film så klarer Narvesen å forlange 299,- for en BD-kopi(bluray for uinnvidde) av denne filmen. FORKASTELIG!!

Så det jeg har lært av å se denne filmen er at fra nå av er det slutt på å kjøpe hypa filmer som blir overpriset pga den samme hypen.. Da er det bedre å tenke på film nummer to som jeg tenkte fortelle litt om..

Nemlig filmen "the hurt locker".
Dette er en film som jeg ikke ville blitt overrasket om det sto "denne filmen er hentet fra virkeligheten" eller hva de bruker å skrive på slike filmer. Dette er den første krigsfilmen som har vært verdt å se siden Kellys Helter som ble filmet på 70-tallet en gang. Ok, kanskje med unntak av black hawk down, som faktisk er en film med historie fra virkeligheten. Og dette viser seg jo da å være det som skal til for å lage en god krigsfilm, la det virke virkelighetstro, ikke overdramatisere med alt for fancy eksplosjoner og med filmhelter med helt overmenneskelige egenskaper.
Jeg vil ikke røpe for mye av handlingen i denne filmen, så jeg nøyer meg med å fortelle at selve handlingen er helt genial. Du lærer deg å kjenne de tre hovedpersonene og du føler på en måte at de blir en god gruppe som jobber sammen. De jobber som et bombeteam som rykker ut på veibomber og andre IED(Improvised Explosive Devices(eller på godt norsk, bomber laget på hobbyrommet)), og deres jobb blir da å desarmere disse ved å enten sprenge de i filler med en kontrollert sprengladning, eller å få koblet fra tenningsmekanisken til selve bomben.
Jeg skjønner godt at denne filmen har fått hele 9 oskarnominasjoner, men det er meg en gåte at den ikke vant hver eneste en av de!
Filmen har et lydspor som får eksplosjoner til å trøkke deg godt inn i go'stolen, og de bruker surround-effekter effektivt for å skape spenning og den riktige stemningen til enhver tid gjennom hele filmen.
I tillegg har de med vilje filmet filmen på en måte som får den til å nesten virke som en slags dokumentar(det er ikke overdrevet, dette har de truffet 100% på), og det gjør at du føler du virkelig er der det skjer, du sitter ikke bare og ser på veldig glossy bilder som du kan komme til å sovne fra..

Om jeg skal si hvor god jeg syns denne filmen er, så kan jeg si at jeg har allerede sett den tre ganger på ei uke, de to første gangene med vanlig lyd og full pupp, den tredje gangen med kommentatorspor hvor de forteller ganske mye interessant fra selve filmen, men kommentatorsporet var ikke det beste jeg har hørt dog.
Men selve filmen? En klar höjdare! Løp og kjøp!